ဒီေခါင္းစဥ္ကို ဖတ္ၿပီး ဦးသိန္းေဖ
ျမင့္နဲ႔ ရင္းႏွီးတဲ့သူလို႔ ထင္စရာရိွတယ္။ ေျပာရရင္ ဆရာသိန္းေဖျမင့္ကုိ
တစ္ခါ မွ(သက္ရိွထင္ရွား)မေတြ႕ဖူးပါဘူး။ သူ႕ စာေတြ အေတာ္ မ်ားမ်ားကို
ဖတ္ဖူးၿပီး စာထဲကတစ္ဆင့္ သူ႕အေၾကာင္းကို သိ ခဲ့၊ သူ႕အေတြးအျမင္ေတြကို
နားလည္ခဲ့ တာပါ။ ေလာကႀကီးမွာ ရင္းႏွီးကြၽမ္းဝင္ တဲ့လူကိုမွ လြမ္းဆြတ္လို႔
ရတာလား။ လူ ခ်င္းမရင္းႏွီးေပမယ့္ သူ႕စာေတြကုိ ရင္း ႏွီးခဲ့သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔
တုိက္ဆုိင္ မႈေတြ ရိွလာရင္ သတိရခြင့္၊ လြမ္းခြင့္ ေရာ မရိွဘူးလား။
အတိတ္က အသံ
ဒီရက္ပုိင္းထဲမွာ ‘ဘုတလင္မွ အသံ’ ဆုိတဲ့
စာအုပ္ေလးကို ဖတ္ျဖစ္ခဲ့ တယ္။ ‘၁၉၅၆-၅၇ ခုႏွစ္၊ ပါလီမန္ျပည္
သူ႕လႊတ္ေတာ္အတြင္း အမတ္ တစ္ဦး၏ ေဝဖန္တင္ျပခ် က္မ်ား’လို႔စာအုပ္အဖံုး မွာ
ေရးထားတာ ေတြ႕ရတယ္။ အဲဒီ အမတ္တစ္ဦးဆုိတာ ဘုတလင္ အမတ္
ဦးသိန္းေဖျမင့္ျဖစ္ၿပီး (အတြင္းထဲက ေဖာ္ျပခ်က္ေ
တြအရ)အမ်ဳိးသားညီညြတ္ေရးတပ္ေပါင္းစုရဲ႕ လႊတ္ေတာ္အမတ္လို႔ လည္း သိရပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔တုိင္းျပည္မွာ လြတ္ လပ္ေရးရၿပီးတဲ့ ၁၉၄၈ကေန ၁၉၆၂ ခု
ႏွစ္အထိပါလီမန္ဒီမုိကေရစီစနစ္ (ပါ တီစံုစနစ္) ကို က်င့္သံုးခဲ့တယ္။ အဲဒီ
ၾကားထဲမွာ ၁၉၅၈-၆ဝ ညကာလဟာ ပထမ အႀကိမ္ စစ္အာဏာသိမ္းမႈျဖစ္ခဲ့တဲ့ ကာလ လို႔
ႏိုင္ငံေရးေလာကမွာအသိ အမွတ္ျပဳထားတယ္။ စစ္တပ္က ႏုိင္ငံ
ေတာ္ကာကြယ္ေရးတာဝန္ကုိ ယူေန တာကေန တုိင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တာ ဝန္ေတြကုိ
က်ဴးေက်ာ္ ဝင္သိမ္းယူတဲ့အစဦးဆံုးကာလလို႔ သတ္မွတ္ထားၾက ပါတယ္။
ဦးသိန္းေဖျမင့္ဟာ ျပည္သူ႕ညီ
ညြတ္ေရးပါတီရဲ႕ အေထြေထြအတြင္းေရး မွဴးျဖစ္ခဲ့ၿပီး ဘုတလင္ မဲဆႏၵနယ္က
အမတ္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ အမတ္တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ေဆြးေႏြးခဲ့၊
ေဝဖန္တင္ျပခဲ့တာေတြဟာ ဒီကေန႔ ေခတ္ပါလီမန္ စနစ္အတြက္ပါ စဥ္းစား စရာ
ေကာင္းတာေတြ ျဖစ္ေနေသးတာ မုိ႔ ‘ဘုတလင္မွအသံ’ စာအုပ္ထဲက တ ခ်ဳိ႕
စကားေလးေတြကို ထုတ္ႏုတ္ျပခ်င္ ပါတယ္။ ဒါကို ဖတ္ၿပီးရင္ ကြၽန္ေတာ္က
ဘာေၾကာင့္ ဦးသိန္းေဖျမင့္ကုိ လြမ္းရ တယ္ဆုိတာကို နားလည္ႏုိင္ၾက
လိမ့္မယ္ထင္ ပါရဲ႕။
အႏုိင္မက်င္႕စတမ္း
၁၉၅၆ ခုႏွစ္၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ပါလီမန္
ဥကၠ႒ ေရြးပဲြမွာ ေျပာခဲ့တဲ့ ဦးသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ ေထာက္ခံခ်က္ထဲက
စကားတခ်ဳိ႕ကို ပထမဆံုးထုတ္ျပခ်င္ ပါတယ္။ အဲဒီကာလမွာ ဖဆပလအဖဲြ႕ခ်ဳပ္က
အာဏာရေနၿပီး ဦးသိန္းေဖျမင့္ အပါအဝင္ ပမညတေတြက လႊတ္ေတာ္ ထဲမွာ
အင္အားေကာင္းတဲ့ အတိုက္အခံ ျဖစ္ေနတဲ့ကာလပါ။ ”ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ဟာ
ဒီမုိကေရစီကိုယံုၾကည္တဲ့လူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ ဖက္ကလည္း ယံုၾကည္တယ္လို႔
အႀကိမ္ ႀကိမ္ေျပာၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔လည္း ယံုၾကည္ပါတယ္။ မိ
ေက်ာင္းမင္း ေရခင္းျပသလို ေျပာဆုိ ခ်င္တဲ့ သေဘာမဟုတ္ပါဘူး။ သို႔ေသာ္ လည္း
ကြၽန္ေတာ္ သတိေပးတဲ့ အေနနဲ႔ ဒီမုိကေရစီ ဆုိတာ မဲသာ႐ုံႏွင့္၊ မ်ားရာ
ႏုိင္႐ုံႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ မဟုတ္ဘူးဆုိတာဥကၠ႒ႀကီးမွတစ္ဆင့္ သတိေပးလိုပါ တယ္။
အဲသည္ေတာ့ သည္လႊတ္ေတာ္ ထဲမွာ အမတ္အေရအတြက္ မ်ားလို႔၊ နည္းလို႔၊ မ်ားသူက
နည္းသူ ကို အႏုိင္က်င့္စတမ္းဆုိတဲ့သေဘာမထားဘဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ေဝဖန္တာကို
ေလး ေလးစားစား နားေထာင္ႏိုင္ဖို႔ႏွင့္ ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔လည္း
အႏုိင္က်င့္မခံရေအာင္၊ အမ်ားစု က အနည္းစုကိုအႏုိင္က်င့္တဲ့
သေဘာမျဖစ္ေစေအာင္ဟာ ဥကၠ႒ႀကီး က ထိန္းေပးဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္
ပါတယ္” (စာ၊ ၈-၉)
ဒီစကားကုိ ေျပာခဲ့တာက ၁၉၅၆
ခုႏွစ္တုန္းကပါ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ တုိင္း ျပည္မွာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ေျမစမ္း
ခရမ္းပ်ဳိးခ်ိန္ ကာလမတုိင္ခင္ကပါ။ မဆလ၊ နဝတ၊ နအဖ စစ္
အစိုးရေတြမတုိင္ခင္ေခတ္ကပါ။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ
မိုးက်ေရႊကိုယ္စစ္တပ္အမတ္တစ္မတ္သား (၂၅ ခိုင္ရာႏႈန္း)က အခန္႔သား
ဝင္မထိုင္ခင္ ဟိုးအေစာပိုင္း တုန္းက ပါ။တုိင္းျပည္လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ႀကိဳး
ပမ္းခဲ့သူေတြထဲကပဲ အစိုးရျဖစ္သူျဖစ္၊ အတိုက္အခံျဖစ္သူျဖစ္၊
သူပုန္ျဖစ္သူျဖစ္ ေနတဲ့ ေခတ္ကာလတုန္းကပါ။ ၂ဝဝ၈ ဖဲြ႕စည္း ပံုနဲ႔ ျဖစ္ေနတဲ့
ဒီကေန႔ လႊတ္ေတာ္ကို ဦးသိန္းေဖျမင့္ ေျပာခဲ့တဲ့ စကားနဲ႔
ႏိႈင္းယွဥ္စဥ္းစားမိရင္ ျမင္ႏုိင္တာေတြ ျမင္မိၾကမယ္ ထင္ပါ တယ္။ တခ်ဳိ႕
သေဘာထား အျမင္ေတြ ဟာ ေခတ္ေတြေျပာင္းေပမယ့္ ေဟာင္း ႏြမ္းသြားတာမ်ဳိး
မရိွတတ္တာကိုပါ သတိျပဳႏုိင္ၾကမယ္ထင္ပါရဲ႕။
လူထုအက်ဳိးသာ အဓိက
ဦးသိန္းေဖျမင့္က ပါလီမန္ျပည္သူ႕
လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ေဝဖန္ေဆြးေႏြးတာ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သေဘာထားကို ေျပာခဲ့တာကလည္း
စိတ္ဝင္စားစရာပါ။ ”..ကြၽန္ေတာ္ တုိ႔ က ေဝဖန္မည္။ ေဝဖန္တဲ့အခါမွာ
ဓမၼဓိ႒ာန္က်က်ႏွင့္ ေဝဖန္ႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမည္။ ဓမၼ ဓိ႒ာန္က်က်ႏွင့္
ေဝဖန္တယ္ဆုိတာ လူထု အက်ဳိးရိွတာ၊ မရိွတာအေပၚမွာ မွတ္ေ က်ာက္ထားၿပီး
ေဝဖန္တာကုိ ဓမၼ ဓိ႒ာန္က်က်ႏွင့္ ေဝဖန္တယ္လို႔ ေခၚပါ တယ္။” (စာ-၉)
လႊတ္ေတာ္တစ္ခုခုထဲ ေရာက္ေန တဲ့
အမတ္တုိင္းဟာ မဲဆႏၵနယ္အသီးသီးက တက္လာၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ (ဒီကေန႔ေခတ္
လႊတ္ေတာ္ေတြထဲက တစ္မတ္သား အမတ္မ်ားကေတာ့ ျခြင္း ခ်က္ပါ။) မဲဆႏၵနယ္ေတြကေန
တက္ လာတဲ့ အမတ္ေတြဟာ ဘယ္နည္းနဲ႔ အမတ္ျဖစ္လာျဖစ္လာ၊ သူတက္ လာတဲ့ ေဒသေ တြက
ျပည္ သူေတြ အတြက္ မား မားမတ္မတ္ ရပ္ၿပီး ျပည္သူလူထုအက်ဳိး ရိွေစမယ့္
စကားေတြကိုပဲ ေျပာဆုိေဆြး ေႏြးၾကရမွာပါ။ ဦးသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ စကား ကေတာ့
ရွင္းပါတယ္။ ‘ျပည္သူလူထု အက်ဳိးရိွတာ၊ မရိွတာ အေပၚမွာ မွတ္ေက်ာက္ထားၿပီး
ေဝဖန္တာ’ ျဖစ္ပါ တယ္…တဲ့။ လူထု အက်ဳိးရိွမယ့္ ကိစၥ ကို အစိုးရက တကယ္
လုပ္ရင္ ေထာက္ ခံ မယ္။ လူထု အက်ဳိးနဲ႔ဆန္႔က်င္တဲ့ ကိစၥ
ဆုိရင္ျပည္သူေတြရဲ႕ကိုယ္စားကန္႔ကြက္ သြားမယ္လို႔ပါ ေျပာထားပါေသးတယ္။ ဒီလို
သေဘာထားမ်ဳိးရိွၿပီး တ ကယ့္ လက္ေတြ႕ မွာ လည္း ေျပာတဲ့ အတုိင္း လုပ္တဲ့
အမတ္မ်ဳိးကုိေရြးခ်ယ္ေပးခဲ့ ၾကတဲ့ ျပည္သူလူထုေတြအတြက္ကေတာ့ ေက်နပ္စရာပါပဲ။
ဒီကေန႔ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ အဲဒီလို
အမတ္မ်ဳိးေတြရိွေနပါၿပီ။ ဘယ္ႏွေယာက္ ရိွၿပီး လႊတ္ေတာ္တစ္ခုလံုးရဲ႕ ဘယ္ႏွရာ
ခုိင္ႏႈန္းရိွေနပါၿပီလဲ။ ‘မဲေပး ေရြးခ်ယ္မိ တာ မွားပါၿပီ’ လို႔ျပည္သူလူထုက
ရင္ ထုမနာျဖစ္ရတဲ့ အမတ္မင္းေတြဟာ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဘယ္ႏွရာခုိင္ႏႈန္းႀကီး
မ်ားေတာင္ ရိွေနပါၿပီလဲ။ ျပည္သူလူထု ဆုိတဲ့စကားလံုး ကုိတြင္ တြင္ သံုးၿပီး
ကိုယ္က်ဳိးစီးပြား၊ အုပ္စုအက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ သူတုိ႔ ကုိ သူေကာင္းျပဳထားတဲ့
ပုဂၢိဳလ္ႀကီးမ်ား ရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ပဲ ကာကြယ္ ေျပာ ဆုိေနၾက သူေတြနဲ႔
ျပတ္ျ ပတ္ သား သား မရပ္တည္ရဲဘဲႏွာေစးေခ်ာင္းဆုိး ျဖစ္ေနတဲ့
လူမမာအမတ္မင္းေတြက လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ အားေကာင္းေမာင္း သန္ေနရာ ယူထားၾက ပါသလား။
ဒါက လည္း စဥ္း စားၾကရမယ့္ ေမးခြန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ယွဥ္ၿပိဳင္မယ္
ဦးဗေဆြကို ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ တင္
ေျမႇာက္ၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဦးသိန္းေဖျမင့္ ရဲ႕ ေဆြးေႏြးခ်က္ကုိ
‘ပါလီမန္ေဝဖန္ ခ်က္မ်ား’ ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ေဖာ္ျပထား တယ္။ ဦးဗေဆြက ျပည္
တြင္းစစ္ႀကီးျဖစ္ေနတာဟာ ဂုိဏ္းဂဏဝါဒေတြ ျပင္း ထန္ၿပီး ႏုိင္ငံေရး
သေဘာကဲြလဲြတာ ေၾကာင့္လို႔ ေရးဖူးပါတယ္..တဲ့။ ဦးႏု ကလည္း ႏုိင္ငံေရး
သေဘာကဲြလဲြမႈဟာ အဓိက အေၾကာင္းျဖစ္တယ္လို႔ မိန္႔ခြန္း ေပးခဲ့ပါတယ္..တဲ့။
ဦးသိန္းေဖျမင့္က အဲဒီအခ်က္ေတြကို ေထာက္ျပၿပီး
”…ႏုိင္ငံေရး သေဘာကဲြလဲြခဲ့ လို႔ရိွရင္
ႏုိင္ငံေရးသေဘာတူညီမႈ ရ ေအာင္ ေဆြးေႏြးရမည္၊ ေစ့စပ္ရမည္ ဆုိတာ မေရွာင္သာတဲ့
လုပ္ငန္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။” (စာ-၂၇)လို႔ အႀကံျပဳေဆြးေႏြးခဲ့တယ္။ အဲဒီကာ
လတုန္းက သူပုန္ေတြ ေတာင္းဆုိေနတာ ကိုလည္း လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဦးသိန္းေဖ ျမင့္က
ဒီလိုေျပာခဲ့ပါတယ္။ ”သူတုိ႔ေတာင္းေနတာက ၿငိမ္းၿငိမ္း ခ်မ္းခ်မ္းႏွင့္
သည္မွာလာၿပီး ဖဆပလ ႏွင့္ မတူတဲ့ဝါဒကိုလည္း ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္း ခ်မ္းႏွင့္
ယွဥ္ၿပိဳင္ခ်င္တယ္။ ဒီမုိကေရစီ အခြင့္အေရးကုိ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ဘယ္
အထိရမည္ဆုိတဲ့အေနနဲ႔ ေတာင္း ဆုိျခင္းျဖစ္ တယ္ဆုိတာ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔
သိေနရပါတယ္” (စာ-၃၁)
အဲဒီတုန္းက သူပုန္ေတြဘက္က ေတာင္းဆုိတာဟာ
တရားမွ်တမႈရိွတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီး ဆက္ျဖစ္ခဲ့ တယ္။
ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ စစ္တပ္က တန္ခုိးထြား လာၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာစစ္
အာဏာရွင္စနစ္ကို ထူေထာင္သြားခဲ့ တယ္။ ဒီေနရာမွာ ျပည္တြင္းစစ္၊ စစ္
တပ္တန္ခိုးထြားမႈနဲ႔ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ဆုိတာဟာ ကြင္းဆ တြ ျဖစ္ တယ္
ဆိုတာသတိျပဳမိၾကပါလိမ့္မယ္။
ဒီကေန႔ေခတ္မွာလည္း သူပုန္ ေတြ၊ အတုိက္အခံ
အဖဲြ႕အစည္းေတြနဲ႔ အစိုးရတုိ႔ၾကားမွာ ႏုိင္ငံေရးေဆြးေႏြးဖို႔
ျပင္ဆင္ေျပာဆုိေနၾကပါၿပီ။ စစ္ပဲြေတြ၊ ျပင္းထန္တဲ့ ပဋိပကၡေ တြ
ခ်ဳပ္ၿငိမ္းဖို႔ဆုိရင္ ႏုိင္ငံေရးအရ သေဘာတူညီခ်က္ ေတြရိွလာဖို႔ လုိပါတယ္။
ဒီအဆင့္ရဖို႔ ဆုိတာ အေျပာလြယ္သေလာက္ အလုပ္ ခက္တယ္ဆုိတာ နားလည္ပါတယ္။
ကုိယ္က်ဳိးနဲ႔အုပ္စုအက်ဳိးကုိ မၾကည့္ဘဲ တုိင္းျပည္အက်ဳိးကို (တကယ္)
ၾကည့္ၿပီး ေဆြးေႏြးႏုိင္မွ အဆင္ေျပႏုိင္မယ္ဆုိတာ ကုိလည္း သေဘာေပါက္မိပါ
တယ္။တုိင္းျပည္ အနာဂတ္အေရးကို ေတြးၿပီး ေဆြးေႏြးၾကလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါသလား။
ေလနည္းနည္းေလွ်ာ့
‘ဘတ္ဂ်က္ေဝဖန္ခ်က္’ ထဲမွာ ေတာ့
ဦးသိန္းေဖျမင့္က ဒီလိုေထာက္ျပ ခဲ့ပါတယ္။ ”…ႏုိင္ငံအစိုးရေခါင္းေဆာင္
ေတြရဲ႕ စကားေတြ၊ ေလလံုး ထြားထြား ေျပာမႈေ တြေၾကာ င့္ ေျပာေတာ့ မုိး ေလာက္၊
ျဖစ္လာတာက အဝီစိစိုက္ဆင္း ေနသလို ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကိုလည္း ေမ့လို႔မရပါဘူး”
(စာ-၆၁)သူ႕ေခတ္ကုိ ဦးသိန္းေဖျမင့္ က ေျပာေ နတာ ျဖ စ္ေပမယ့္ အခုဖတ္ေနရ တဲ့
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အေနနဲ႔ က်ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေခတ္က အစုိးရေခါင္း ေဆာင္ေတြ ကို
ေျပာေနသလို လိုေတာင္ ထင္မိႏုိင္ပါ တယ္။ အဲဒီ လို ထင္ မိတဲ့သူ ေတြထဲမွာ
စာဖတ္သူေရာ ပါေနပါသ လားခင္ဗ်ာ့။
ဒါေၾကာင့္လြမ္းတာ
ဦးသိန္းေဖျမင့္ရဲ႕ ‘ဘုတလင္မွ အသံ’
စာအုုပ္ထဲက ထုတ္ျပခ်င္တာေတြ ရိွပါေသးတယ္။ ဒီေခတ္အေျခအေနနဲ႔
ႏိႈင္းယွဥ္စဥ္းစားၾကည့္ႏုိင္ေအာင္ပါ။ အခုေတာ့ ဦးသိန္းေ ဖျမင့္ရဲ႕
ဒီေဆြးေႏြးခ်က္ေလးနဲ႔ပဲ ေဆာင္းပါးကို နိဂုံးခ်ဳပ္ပါ ရေစ။ ”…..ျပည္သူလူထု
မေက် မနပ္ျဖစ္ရတာဟာ တကယ့္အေၾကာင္း ရင္း၊ အေၾကာင္းခံေတြရိွတယ္။ အဲသည္
အခ်က္ကိုအသိအမွတ္ျပဳၿပီး ကုိယ္ခ်င္း စာနာတရားႏွင့္ ေျဖရွင္းဖို႔ ကြၽန္ေတာ္
အစီရင္ခံရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္ လို မေျဖရွင္းဘဲနဲ႔ ျပႆနာတစ္ရပ္ ေပၚ လာ
လွ်င္၊ လူထုလႈပ္ရွားမႈတစ္ရပ္ ေပၚ လာလွ်င္ သံုးတဲ့နည္းေတြမွာ ဖိႏွိပ္တဲ့
နည္းေတြ မသံုးဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။” (စာ-၆၆)
ဒီေလာက္ဆုိရင္ ကြၽန္ေတာ္လြမ္းရ တဲ့ အေၾကာင္းကို နားလည္ႏုိင္မယ္ထင္ပါရဲ႕။
ေနာင္ေက်ာ္(ေပၚျပဴလာဂ်ာနယ္)
No comments:
Post a Comment